Egon és a romlandó test szépségei

Botrányhősök a VASÁRNAPBAN

Képarchívum

 

Miután Picasso megmutatta, hogy gömbölyű testrészeket is lehet szögletesre festeni, Egon Schiele megmutatta, hogy az ember húsa szomorú. Megbotránkoztatás volt az egyik célja, elérte. De pusztán ettől még nem lett volna belőle a művészettörténet ikonja. Kellett hozzá egy botrányos vonalvezetés is, meg az, hogy úgy ábrázolja a meztelen életet, mint a halál táplálékát.

Alig több mint egy évtizedet felölelő életműve tömény, tudatos, fókuszált munka lenyomata. Öntörvényű, koherens formanyelve már magában is sokkol, ezt tetézi a témaválasztás: Schiele főleg aktokat és önarcképeket festett.

 

De ki is volt ő valójában? Hol, milyen családba született? Hogyan jutott el a festőakadémiára? Ki volt a példaképe? Miért voltak botrányosak az alkotásai? Miért nevezték antikrisztusnak? Hogyan került börtönbe? Milyen kérdéseket hozott a korai halála?

Ezekre a kérdésekre is választ kapnak, ha a már megvásárolható Vasárnapban elolvassák Veres István írását.